Svět podle lepšolidí

Elektrifikace dopravy je průšvih už nyní

Jindřich Kulhavý: Devastace osobní individuální dopravy pokračuje dle plánů Klause Schwaba mílovými kroky. Ten nedávno prohlásil, že lidstvo se bude v blízké budoucnosti přemísťovat třemi způsoby, přičemž ani jeden nepočítá s osobními vozidly. Ostatně zářijový autosalon v Mnichově přinesl nejvíce novinek v oblasti kol a elektrokol, které mají nahradit u méně majetných v blízké budoucnosti právě dosluhující automobily.

Je otázkou, zda li nynější nedostatek čipů, díky kterému řada automobilek řeší zásadní problém s výrobou aut, není záměrem. V podstatě by mohl urychlit ukončení výroby spalovacích pohonných jednotek, přestože elektromobily jich nebudou mít rozhodně ve svých útrobách méně. Zároveň EU plánuje nesmyslné navýšení cen paliv, vybrané peníze údajně potřebujeme na snížení obsahu CO2 v ovzduší. Už nyní je navýšení ceny elektrické energie pěti až šestinásobně vyšší a tento nárůst na nás dolehne nejpozději po uplynutí tří dalších let.  Přitom Německo uspáváním jaderných elektráren, která má být dokončeno v roce 2022, CO2 neřeší a stále využívá uhelné elektrárny.

Je to paradox. Jestliže Fukušima v Japonsku svým kolapsem přiměla Merkelovou & spol. k uzavření atomových kolosů schopných uspokojit hlad po elektřině, pak uhelné produkují CO2 mnohem více a přechod na plyn může být v závěru strategickým omylem, protože ho EU musí dovážet. U větrníků i u solárních panelů je tu zase komplikace s likvidací použitých komponentů, kompozitové vrtule v Německu zahrabává buldozer do země, protože nikdo neví, co s nimi. To je také zvláštní druh ekologie. Fukušima  byla v prostoru s aktivní seizmickou činností a na pobřží, takže obrovká rizika jejího poškození byla vcelku přirozená. Na rozdíl od elektráren na území Německa.

Již zmiňovaný Klaus Schwab také prohlásil, že elektřiny bude nedostatek i na normální život, natož na dobíjení aut. Nemusíme být Schwabem, abychom si to nespočítali. I proto se nestačíme divit nesmyslnosti snahy likvidovat spalovací motory. Němci jsou však neústupní a jejich koncern VW patří k nejpřipravenějším v přechodu na výrobu vysavačů s volantem. Bude zajímavé sledovat, jak ke zvyšování evropských cen energie přistoupí její naši producenti. Lze doufat, že odpoví ochranou českých spotřebitelů a ve spolupráci s vládou podrží cenu na nižší úrovni, než kolik budou platit Němci. Reálnější se však zdá být jistota zásadních problémů, které budou končit blackoutem či častým vypínáním sítě napříč kontinentem. Ostatně už jsme k němu měli několikrát blízko, to i přes to, že dosud je k zásuvce připojených jen pár aut.

Pokud se ptáte, který jako jediný z našich politických subjektů má ve svém programu co nejrychlejší přechod k elektrifikaci dopravy a je tím zelenější než třeba Piráti, je to ODS, potažmo koalice Spolu. Jestliže odnož ekologických evropských Zelených Piráti cuknuli zpět a mají radši jiné, byť také dostatečně zvrhlé priority, pak ODS zábrany nemá. Je to další důvod, proč nelze koalici Spolu dát hlas. Fiala zezelenal a s ním i tato kdysi pravicová strana, která se momentálně hlásí k ideologii ultralevicových Zelených. Jestliže Schwab ve své knize, nakonec i v realitě, odsuzuje Evropany k naprostému omezení volného pohybu, a ještě si uvědomuje, že i tak bude nedostatek předražené elektřiny, je třeba se ptát, proč mu politici naslouchají? Co je nutí ztratit rozum, přehled a hrdost, když přitakávají tomuto bláznovi?

ODS je svou rétorikou prezentovanou předsedou Fialou největším zklamáním, které kdy mohla svým voličům přinést. Přestože ji některé agentury vytvářející předvolební výzkumy favorizují, doufejme, že pohoří. Představa spojení Spolu, Pirátů a STAN je skutečně děsivá. Chcete li si tedy zachovat naději na to, že budete i nadále používat osobní automobil, pak velmi pečlivě zvažujte, komu dáte svůj hlas. Piráti devastují Prahu a nové vedení města bude stát dost peněz vrátit městu lepší průjezdnost. ODS s partnery chtějí spěchat k zelené budoucnosti v elektromobilech. Takže tady nám automilcům a motoristům pšenka nepokvete. A protože řídí velká část Čechů a Moravanů, mělo by nás to proti nim spojit. Nebo Vám je to jedno?

Zdroj