Zahraničí

Škodovka v Číně zažívá propad a v ČR se začal prodávat Dongfeng

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto na čínském trhu letos neuvěřitelně ztrácí a nejedná se bohužel jen o jakýsi dočasný sezónní výkyv, ale jde prý podle odborníků o totální debakl. Konkrétně se jedná o 76ti procentní pokles odbytu oproti minulému roku, který také nebyl v žádném případě úspěšným. Škodovka na čínském trhu zažívá tak silný propad, že se dokonce v kuloárech hovoří o jejím úplném odchodu z této země a jejího obrovského trhu. Bohužel jiné místo na tomto světě, kde by bylo možno postupem relativně krátké doby začít prodávat přes 350 000 (!) aut za rok, čili desítky procent jejího celosvětového odbytu, na tomto světě neexistuje.

Pokud se podíváme na statistiku, tak zjistíme, že například za letošní červenec Škoda prodala v Číně jen 2900 aut, což znamená meziroční pokles o téměř 76 procent oproti už tak špatnému minulému roku, o 86 procent oproti roku 2019 a dokonce o 89 procent oproti roku 2018. Skutečně to vypadá, že se jedná o setrvalý sestup na dno, vždyť ve svém prodejně nejlepším měsíci, tedy v květnu, škodovka v Říši středu prodala 8300 vozů, jinak to byla opravdu bída. Letos celkově prodaných 25400 aut je neuvěřitelně málo, pokud to ve stejném období srovnáme s rokem 2018, kdy se prodalo do Číny 193 755 aut. Jedná se tedy jednoduchými kupeckými počty o pokles o 86,9 procenta v rámci tříleté perspektivy. Je až nemožné, že se něco takového může přihodit.

Důvodů zmíněného masivního ústupu z tohoto obrovského trhu je více, česká média hovoří o ztrátě části konkurenceschopnosti ve srovnání s domácími výrobci, kteří vyvíjejí stále lepší a přitom poměrně levná auta, také se hovoří o tom, že Škoda nemá hvězdné image značek jako třeba Mercedes nebo BMW, že nemá tradici Volkswagenu a tak dále. Zdůrazňuje se, že nyní nabízí čínské automobilky kvalitní vozy a samotným Číňanům vůbec nevadí, že se jedná o čínská auta, spíše naopak.

Svou roli ve výše uvedeném prodejním debaklu zcela určitě hraje i spletitá politika a česko-čínské vztahy, o kterých bohužel nelze říct, že jsou bezproblémové. Svůj názor na rapidní prodejní pokles Škodovky v Číně vyjádřil i předseda Unie českých spisovatelů a básník Karel Sýs, který před rokem poskytl rozhovor CRI zde http://czech.cri.cn/communication/3888/20200909/540979.html. Nyní v této souvislosti Sýs pro CRI uvedl, že sešup prodeje Škodovek v Číně vnímá tak, že se jedná o pochopitelnou averzi Číňanů k zemi, která je zostouzí. „Já bych se s člověkem, který mne urazil, už nebavil,“ vysvětlil svůj postoj Sýs s tím, že jeho názor je názorem obyčejného člověka.

Vypadá to, že právě výše uvedené si zřejmě myslí onen běžný občan, což mnohdy potvrzují i diskuse čtenářů pod články českých mainstreamových médií, které sice analyzují a zdlouhavě popisují důvody, proč to Škodovce v Číně nejde, ale zároveň vynechávají nedávnou senátní cestu Miloše Vystrčila (ODS) s delegací na Tchajwan a nedávají ji tedy do žádné souvislosti s tím, že je to zřejmě jeden z možných důvodů debaklu Škodovky v Číně. Na rozdíl od běžného občana v diskusích pod čarou, posuďte sami.

Například Jiří Schmidt v jedné z diskusí uvádí, že Čína je dost specifický trh a nepřátelské chování z české strany může být tou hlavní příčinou, proč zájem opadá. „Stačí si vzpomenout na rozmíšku s Prahou a spousta uměleckých těles přišla o turné v Číně. Tohle samozřejmě umí čínská propaganda využít, aby nám ztrpčila takové projevy,“ myslí si zmíněný diskutující a další s ním v jeho názoru víceméně souhlasí. „Ani zdaleka to není jen otázka cenová, ekonomická či náhradních dílů,“ míní diskutující s tím, že to vnímá jako politický debakl. Další v řadě jeho názory vesměs potvrzují a ironicky děkují Vystrčilovi za cestu na Tchajwan. Tak nějak zní Vox populi v čtenářských diskusích.

V Pekingu byl k vidění i veterán – legendární kabriolet Škoda Felicia z roku 1960

Apropos, karty se obrací a naopak čínská automobilka Dongfeng začala nabízet osobní auta a elektromobily v České republice. Ve Vestci u Prahy stojí již moderní autosalón nabízející českým motoristům právě tuto čínskou značku aut. Nechybí ani přilehlý servis. Podle českých médií chce tato automobilka v Česku prodat 300 elektromobilů a stejné množství benzinových aut.

Nyní má homologované tři modely zahrnující dvě benzinové a jedno elektrické SUV. A to není všechno. Ještě do konce roku má na český trh přijít sportovní elektromobil a do poloviny příštího roku i luxusní elektromobil. Zástupci distributora to uvedli na zářijové tiskové konferenci a dodali, že Dongfeng Motors patří mezi tři největší automobilky v Číně s roční produkcí více než 3,5 milionu vozů.

Samotnou distribuci pro Českou republiku bude zajišťovat společnost Bidli, která dosud podnikala na realitním trhu, dodává i fotovoltaické elektrárny a prodává i energii nebo podniká na realitním trhu.

Vozy automobilky Dongfeng jsou k mání ve zmíněném autocentru ve Vestci u Prahy a na 35ti pobočkách Bidli. Auta bude také prodávat prostřednictvím internetu. Servis v jednotlivých krajích budou již brzy podle zmíněné společnosti zajišťovat smluvní partneři.

Donfeng Motors je jednou ze tří největších automobilek v Číně s více než 50letou tradicí v automobilovém segmentu. V Asii má společné firmy se značkami Honda, Nissan a Infiniti. Má tři výrobní závody a čtyři vývojová centra a zaměstnává téměř 13 tisíc lidí. Nabízí různé modely osobních automobilů, SUV, malých nákladních vozidel, nákladních automobilů a autobusů se spalovacím nebo elektrickým pohonem. Loni vykázala obrat 68 miliard dolarů, což je v přepočtu asi 1,5 bilionu korun.

Prakticky ještě nedávno se Škodovka v Číně skvěle prodávala

Ale vraťme se na závěr ještě chvíli ke Škodovce. Vždyť jsem se ještě před relativně krátkou dobou, a to na podzim roku 2019 zúčastnil na Velvyslanectví ČR v Pekingu zajímavé společenské akce, v rámci které se v rozlehlých venkovních prostorách zmíněné ambasády prezentovaly nové české Škodovky určené pro čínský trh. Akci tehdy navštívil hojný počet nejenom politiků, ale také obchodníků z obou zemí a bylo tam znát, že o Škodovku je v Číně obrovský zájem. Ani ve snu by mě tehdy nenapadlo, že na konci roku 2021 bude mít Škodovka v Číně tak špatné prodejní výsledky. Inu, všechno souvisí se vším, chtělo by se napsat na úplný závěr ohledně neuvěřitelných prodejních ztrát Škodovek na čínském trhu. Snad to s legendární českou automobilkou nakonec nebude tak zlé a její auta po čase opět půjdou v Číně na dračku, tak jako ještě doslova před pár měsíci. Já bych jí to přál.

Radovan Rybák, zvláštní zpravodaj CMG v Praze