Domácí

Mladý ucha

Vidlák: Dnes jedna krátká žňová glosa. Zpozoroval jsem to už loni, ale tehdy jsem to připisoval spíše náhodě. Letos se to ale ve větší míře opakovalo, takže o tom napíšu.

Víte, žně znamenají docela solidní mobilizaci pracovních sil. Pracuje se šestnáct hodin denně, bez zastávky, bez oddechu. Je u nás na okrese se musí sklidit a uskladnit nějaké statisíce tun obilovin. To znamená stovky jízd traktory i jinými náklaďáky. Znamená to, že někdo rozváží svačiny, musí se víc vařit, agronomové jsou také na nohou, na silech jsou lidi na nohou a všude se na žně berou brigádníci. 

Zpravila platí, že zemědělec má víc strojů než lidí. Větší i menší traktory, různé druhy náklaďáků, mezi tím i funkční historické rarity… Během roku to nijak nevadí, protože na různé práce se hodí různé stroje a ty nepoužívané normálně stojí. Ale ve žních jede všechno co může a co je k dispozici. Zemědělci si proto najímají řidiče vlastnící průkaz T nebo C, aby těch čtrnáct dní odváželi od kombajnů do skladů. 

Kurňa, rok od roku jsou to mladší a mladší ucha. Kluci čerstvě po maturitě, kteří ještě nenastoupili do práce a užívají si poslední prázdniny. Za volantem třistakoňového traktoru prakticky nejsou vidět, neumějí couvat, v mnoha případech to řídí poprvé. Ale… nikdo jiný není. Starší chlapi prostě na žně nejdou. Nemají to zapotřebí. 

Většina zkušených řidičů nebo ani ne řidičů, ale vlastníků řidičáku na náklaďák, kterým je víc než 25 let, ti vůbec nemají potřebu chodit na žně i když se tam velmi velmi dobře platí. Žně jsou nevyzpytatelné z hlediska termínu, ale trvají krátce a ti řidiči si tam za čtrnáct dní služby od rána do večera vydělají jako za dva měsíce práce.  Přesto je to pro málokoho lákavé.  A tak zemědělcům nezbývá, než velké a drahé stroje svěřovat do nezkušených rukou a jsou vlastně hrozně rádi, že někoho mají. 

Jeden předseda družstva mi včera vážně nabízel, že mi zaplatí řidičák na traktor, pokud mu slíbím, že mu alespoň třikrát odjezdím žně. Samozřejmě dostanu k tomu plnohodnotnou odměnu. mojí kvalifikací je jen to, že je mi čtyřicet a už nejsem nevycválané hříbě, takže by si myslel, že budu jezdit opatrně a neobouchám mu stroj za miliony, na rozdíl od těch mlaďochů…  A kdybych chtěl na kombajn, tak můžu jít hned, tam mě jen zaškolí a obejde se to bez papírů… 

Předloni ještě prakticky žádný mlaďoch nejezdil. Ale loni už jich pár bylo, letos už jich je vážně hodně. Někteří z nich jsou šikovní a je vidět, jak se den ode dne lepší. Někteří jsou blbci první kategorie. Za volanty tak v podstatě vidíte jen mlaďochy a dědky. Střední generace má někde svoje teplá místečka a nemají žádnou potřebu si rychle přivydělat.

Plná zaměstnanost v praxi… 

Celý tento trend jsem ještě nijak nevyhodnotil. Jen jsem si ho zatím všiml.

Zdroj