Svět podle lepšolidí

ŠÉF ŠKODY AUTO: Emisní norma Euro 7 bude znamenat konec levných aut

Šéf Škody Auto Thomas Schäfer se v rozhovoru pro britský magazín Auto Express vyjádřil nezvykle kriticky ke klimatické politice Evropské unie, která dle něj zabíjí auta jako je např. Škoda Fabia (viz ZDE).

Emisní norma Euro 7 zabije levná auta

Schäfer v rozhovoru s kolegy z Auto Expressu ostře varuje před současnými snahami EU zavádět emisní normu Euro 7 v momentě, kdy se beztak snaží o nařízení elektrických aut s na oko nulovými emisemi. Schäfer říká, že pokud bude norma Euro 7 schválena v její zamýšlené podobě a uvedena v platnost někdy okolo roku 2025, bude to znamenat úplný konec aut s cenou pod 20 tisíc euro (asi 511 tisíc Kč). A paradoxně i nůž do zad snahám o rozmach elektromobility.

„Pokud Euro 7 přijde v podobě, v jaké všichni říkají, že přijde, zdraží to auta jako Fabia o 5 000 Eur (asi 128 tisíc Kč). Dopad na menší auta bude proporcionálně mnohem intenzivnější než na větší modely. Je to šílené,” řekl doslova Schäfer. Jinými slovy, aby auta obstála před novými emisními pravidly, budou je muset výrobci osadit tak drahými anti-emisními systémy, že už to v případě vozů s cenou pod půl milionu korun vůbec nebude ekonomicky ospravedlnitelné.

Snahy EU deformují automobilový trh

EU chce tímto krokem zvýhodnit elektrická auta, která se sice nestanou levnějšími, ale jejich spalovací konkurence se stane uměle dražší. Schäfer ale říká, že ani to fungovat nebude a paradoxně to rozmach elektromobilů zpomalí. Automobilky budou muset na jednu stranu mohutně investovat do vozů se spalovacími motory, aby je protáhly emisními testy a nabídly podstatné části zákazníků to jediné, co budou si schopni či ochotni koupit. A současně by měly cpát peníze do elektromobility? To se podle Schäfera nestane.

„Takže přijít s Euro 7 na cestě k úplné elektrifikaci na konci dekády je směšné, protože musíme utratit hodně peněz, abychom se dostali na tento stupínek, které bychom jinak mohli investovat do elektromobility. To jen poškodí celý přechod,” říká Schäfer. EU by si tak měla rozmyslet, co vlastně chce – pokud touží po rychlém nástupu elektromobility, s nějakým Euro 7 si ani nemusí dělat hlavu a může nechat dožít auta pod bičem současné, beztak extrémně přísné regulace „šestkové úrovně”. EU ale podle všeho nepřemýšlí, a tak si ani nemůže nic rozmyslet, natož něco kloudného vymyslet. Z elektromobility se bohužel stalo spíše náboženství. A slepá víra v cokoli lidstvu ještě nikdy nepřinesla nic dobrého.

Rudolf Hruboň