Svět podle lepšolidí

Hovoří se o úplném konci automobilky Škoda v Čínské lidové republice

Tchajwanec Vystrčil se musí tetelit blahem. Škodovka v té zlé Ćině končí … urááááá!!! Někde by mu měli zatleskat vestoje stejně jako Havlovi – tenkrát to bylo za vyklizení našich pozic na zbrojním trhu.

Čínská média píší o úplném odchodu Škody ze země, totální pád až na dno už nelze zastřít

Až neuvěřitelným a nepochopitelným způsobem se Škoda na svém největším trhu propadla během tří let z absolutního vrcholu a stovek tisíc prodaných aut ročně téměř na nulu. Situace se zdá neřešitelná tak moc, že se hovoří o úplném konci Škody v Číně.

Sama Škoda se dlouho snažila tvářit, že se nic neděje, ani ona ale nemohla před realitou utíkat věčně. V červenci tak konečně sama přiznala, že se její čínské prodeje propadly až na dno a světlo na konci tunelu je v nedohlednu. Mizérie, jakou česká automobilka za posledních 30 let nikde ani zdaleka nezažila, přitom pokračuje dál. Pouhých 2 900 prodaných aut v červenci znamená kapitulaci – meziroční pokles o skoro 76 % oproti už tak mizernému loňsku, o 86 % proti roku 2019 a o 89 % oproti roku 2018. Ze zářivé hvězdy okřídleného šípu se v Číně stala skomírající světluška na pokraji sil.

Tento vývoj mapujeme už měsíce a již na přelomu roku prodejní šéf VW přiznal, že s tím bude třeba něco dělat. Pokud se VW se Škodou od té doby skutečně o něco snaží, pak jsou výsledky jejich snah dokonale tristní. I ve svém nejlepším letošním měsíci, v květnu, škodovka za velkou zdí prodala 8 300 aut, jinak se skutečně pohybovala okolo minimálních hodnot. Letos celkově prodaných 25 400 aut je pak hotová rána na solar – za stejné období vrcholného roku 2018 prodala Škoda tamtéž 193 755 vozů. Je to strašně rychlý a strašně intenzivní sešup.

Najít za normálních okolností nějaké rozsáhlejší zmínky o škodovce v čínských médiích je velmi obtížné, teď se ale objevují stále častěji. A v dobrém to není. Nejskloňovanějším tématem posledních dnů je úplný odchod Škody z čínského trhu, neboť se zmíněnými prodeji je česká automobilka za velkou zdí koncernu VW jen na obtíž. Vše shrnuje třeba hongkongský Min News – podle něj dnes Škoda v Číně pro VW jakožto jedničku na trhu představuje jen nepotřebný kompars.

Totální kolaps české značky už zkrátka nelze zastřít, i v reáliích volatilního čínského trhu je zcela bezprecedentní. Byly tu značky, které vystoupaly nahoru a padly dolů, žádná ale nedosáhla statisícových prodejů během 12 let na trhu, aby pak během dalších 3 začala lízat dno a dlouhých sedm měsíců s tím nedokázala nic podstatného udělat. Podle hongkongských kolegů je navíc škodovka bez silného impulsu ztracena – za celých 15 let na trhu si nedokázala najít vlastní pozici, byla vnímána nanejvýš jako levnější VW a když Němci přišli s nízkonákladovou Jettou, ocitla se ve vzduchoprázdnu.

I v Asii dobře ví, že na svých tradičních trzích se Škoda může opřít o dlouhou historii a loajální zákaznictvo, nic takového ale v Číně nemá. VW s jejím zaměřením pracoval, jak zrovna potřeboval a když na trhu vedle jiných jeho značek nezbylo místo, jakoby už nevěděl, co si s ní počít. Pokud bychom měli vycházet čistě z názorů přicházejících z Číny, je Škoda ztracena – podle nich se z úpadku stal trend, který v tuto chvíli není jak zvrátit. Nepomáhají ani nové, často specificky čínské modely, nefungují SUV, nefungují slevy, nefunguje nic.

Koncern VW ovšem spekulace Číňanů odmítá, podle něj není odchod škodovky zpoza velké zdi na pořadu dne. Pokud s ní ale má v této zemi nějaké záměry, měl by začít smysluplně pracovat na tom, aby se odrazila ode dna. Jinak se skutečně může stát, že jí taková pozice zůstane do chvíle, než si Němci přiznají, že jiná už nebude.

Škoda se v Číně zdála být na koni a její specifické modely pro tamní trh, jako Kamiq GT, ji měly posunout ještě dál. Nestalo se, místo toho prodejně padla na dno takovým způsobem, že se dnes hovoří o jejím konci na tamním trhu. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Min News, Data o prodejích: CAAM, JATO Dynamics

Petr Miler